1 października to dla studentów otwarcie nowego rozdziału. Nowy rok akademicki to kolejny etap nie tylko edukacji, ale także materiał do analizy jak zmieniają się uczelnie, ich profil oraz oczekiwania rynkowe pracodawców. Jakie kierunki cieszą się największą popularnością na najbardziej prestiżowych uczelniach? Tu doszło do pewnych zmian.
Jak informuje portal strefaedukacji.pl na Uniwersytecie Warszawskim największą popularnością cieszy się psychologia. W tym roku na kierunku tym studia rozpocznie aż 2 742 osób ( chodzi o jednolite studia magisterskie). Na drugim miejscu znalazło się zarządzanie (2 683 nowych studentów). Kolejne pozycje to ekonomia, finanse i rachunkowość oraz informatyka i ekonometria.
Uczelnie uruchamiają też nowe kierunki, co odzwierciedla zmiany i oczekiwania pracodawców, a przede wszystkim rynku. Przykładowo Wydział Lekarski Uniwersytetu Jagiellońskiego proponuje studia na kierunku dietetyka kliniczna. Można też wybrać kierunek „Sztuczna inteligencja” na Wydziale Matematyki i Informatyki. Nowości na Uniwersytecie Szczecińskim to m.in.: management w sporcie, International and European Business Law, Nauki o rodzinie – doradztwo, coaching, mediacje. Podobnych propozycji jest naprawdę dużo, a zatem studencki mieli w czym wybierać.
Jak poinformował resort Nauki i Szkolnictwa Wyższego w bieżącym roku akademickim 2024/2025 studenci będą się edukować łącznie na 365 uczelniach. Spośród tej liczby 135 to uczelnie publiczne, 210 niepubliczne.Najlepszymi uczelniami według rankingu „Perspektywy 2024: są: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński oraz Politechnika Warszawska. Jeśli chodzi o uczelnie niepubliczne to liderem jest Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, a kolejne miejsca na podium zajmują Uniwersytet SWPS w Warszawie oraz Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej.
/ek/
Foto: freepik.com
—
Materiał powstał w ramach realizacji zadania „Centrum Edukacji i Mediów – Dom Edukacji Medialnej”. Działanie sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2023 PROO1.
—
Dom Edukacji Medialnej (DEM) to projekt, który został sfinansowany ze środków pochodzących z budżetu państwa (Ministerstwo Edukacji i Nauki) w ramach programu pn. „Rozwój potencjału infrastrukturalnego podmiotów wspierających system oświaty i wychowania”. W Domu Edukacji Medialnej odbywają się m.in. spotkania edukacyjne z udziałem młodych ludzi. W ramach funkcjonującego mini-studia nagraniowego są tworzone filmy o charakterze edukacyjnym oraz odbywają się spotkania i wywiady z gośćmi specjalnymi o tematyce edukacyjnej, patriotycznej, historycznej, medialnej i społecznej.