Kim dzieci marzą zostać, gdy dorosną? Sprawdź, jakie zawody i technologie inspirują najmłodszych oraz co to mówi o naszej przyszłości.Czy Twoje dziecko chce zostać YouTuberem, programistą, a może wynalazcą robotów? Poznaj marzenia dzieci o przyszłości – ich wybory mogą Cię zaskoczyć!
Kiedyś dzieci marzyły o pracy strażaka, lekarza czy nauczycielki. Dziś te tradycyjne zawody wciąż pojawiają się w dziecięcych wyobrażeniach, ale rosnąca popularność nowych technologii sprawia, że młodzi ludzie coraz częściej kierują się w stronę innowacyjnych profesji. Internet, media społecznościowe i nowe możliwości zarabiania przekształcają dziecięce aspiracje, kreując zupełnie nowe wyobrażenie o pracy.
Co to oznacza dla przyszłości rynku pracy i społeczeństwa? Spójrzmy, jak najmłodsze pokolenie postrzega swoją przyszłość zawodową.
Dzieci chcą być przedsiębiorcami
Według najnowszych badań aż 81% dzieci chciałoby w przyszłości prowadzić własną firmę lub pracować na własny rachunek. Tylko niewielki odsetek – 11% – rozważa pracę dla kogoś innego. To jasno pokazuje, że młodzi ludzie od najmłodszych lat cenią niezależność i możliwość realizowania własnych pomysłów. Dlaczego przedsiębiorczość zyskuje w oczach dzieci?
• Inspiracja influencerami: Wzorce sukcesu, takie jak YouTuberzy czy TikTokerzy, pokazują dzieciom, że praca może być twórcza, niezależna i dochodowa.
• Technologia daje możliwości: Internet pozwala dzieciom nie tylko odkrywać nowe ścieżki kariery, ale też zarabiać – już teraz 65% dzieci zdobywa swoje pierwsze pieniądze, często korzystając z narzędzi online.
• Poczucie kontroli: Własna działalność oznacza, że to one same mogą decydować, jak i kiedy pracować.
Wspieranie tych aspiracji może przynieść w przyszłości ogromne korzyści. Kreatywne, przedsiębiorcze jednostki nie tylko napędzają gospodarki i wprowadzają innowacje, ale także wyznaczają nowe kierunki rozwoju. Ich inicjatywy mogą prowadzić do przełomowych zmian w różnych branżach, a także inspirować kolejne pokolenia do działania. Jeśli dzieci będą miały odpowiednie wsparcie, ich marzenia o niezależności mogą stać się motorem napędowym gospodarki i społeczeństwa w przyszłości.
Praca w cyfrowym świecie: jak technologia kształtuje aspiracje dzieci
Dzieci dorastają w świecie, w którym technologia jest obecna na każdym kroku. Dlatego nie dziwi fakt, że ich marzenia zawodowe coraz częściej wiążą się z mediami społecznościowymi, tworzeniem treści online czy programowaniem. Badania pokazują, że aż 76% młodych ludzi wykorzystuje technologie w swoich pierwszych doświadczeniach zarobkowych. Wykorzystują je głównie w takich obszarach jak:
• Media społecznościowe: Tworzenie treści na TikToku, YouTube czy Instagramie to nie tylko zabawa, ale też potencjalny sposób na zarabianie.
• Sprzedaż online: Internetowe platformy sprzedażowe, takie jak Vinted czy Allegro, umożliwiają dzieciom sprzedaż niepotrzebnych rzeczy, ucząc jednocześnie podstaw handlu i zarządzania pieniędzmi.
• Komunikacja: Nowoczesne aplikacje ułatwiają dzieciom współpracę i naukę umiejętności, które mogą przydać się w przyszłej pracy.
Warto zauważyć, że młodzi ludzie dwa razy częściej zdobywają wiedzę o finansach z internetu niż z tradycyjnych źródeł, takich jak książki. To pokazuje, jak kluczowe jest rozwijanie umiejętności cyfrowych od najmłodszych lat. Zrozumienie, jak korzystać z nowoczesnych technologii, staje się podstawą edukacji finansowej, kreatywnego myślenia i budowania kariery. Jeśli nauczymy dzieci odpowiedzialnego i efektywnego korzystania z zasobów internetu, zwiększymy ich szanse na sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Marzenia o technologiach przyszłości
Dzieci nie tylko widzą technologię jako narzędzie do pracy, ale też marzą o jej dalszym rozwoju. Ich pomysły na przyszłość pełne są kreatywnych wynalazków, które mają ułatwiać życie i rozwiązywać problemy.
Wśród najczęściej wymienianych przez dzieci innowacji znalazły się:
• Roboty i automatyka: Młodzi chcieliby, aby roboty wyręczały ich w codziennych obowiązkach, takich jak sprzątanie czy odrabianie lekcji.
• Urządzenia medyczne: Wizje takie jak „zegarek alarmujący o chorobach” czy „bransoletka rozpoznająca kłamstwo” pokazują, jak ważne jest dla nich zdrowie i bezpieczeństwo.
• Zaawansowana komunikacja: Marzenia o aparacie tłumaczącym każdy język czy pierścieniu pełniącym funkcję telefonu ukazują, że dzieci postrzegają technologię jako sposób na zbliżenie ludzi.
Dzięki takim pomysłom możemy lepiej zrozumieć, jakie potrzeby i wartości kierują najmłodszymi. To także wskazówka dla firm, by tworzyć innowacje, które sprostają tym oczekiwaniom. Wspieranie kreatywnych idei młodych ludzi może otworzyć nowe ścieżki rozwoju technologicznego, a także pomóc budować społeczeństwo bardziej zorientowane na potrzeby człowieka. Zrozumienie tych wizji jest kluczowe dla projektowania przyszłości, w której technologia staje się narzędziem wspierającym każdy aspekt naszego życia.
Marzenia dzieci o przyszłości dają nam wgląd w to, jak świat może wyglądać za kilkanaście lat. Niezależność, kreatywność i odważne pomysły – te cechy najmłodszych inspirują i zachęcają do myślenia o przyszłości pełnej możliwości.
Rodzice, nauczyciele i firmy powinni wspierać dzieci w rozwijaniu ich pasji i umiejętności. Zrozumienie ich wizji świata to klucz do budowania lepszej, bardziej innowacyjnej rzeczywistości.
/PK-P/
Fot: Freepik
Źródło: „Pokolenie Alfa oczekuje świata pełnej wygody” zrealizowanego przez przez Opinium na zlecenie Visa.
—
Materiał powstał w ramach realizacji zadania „Centrum Edukacji i Mediów – Dom Edukacji Medialnej”. Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO1.
—
Dom Edukacji Medialnej (DEM) to projekt, który został sfinansowany ze środków pochodzących z budżetu państwa (Ministerstwo Edukacji i Nauki) w ramach programu pn. „Rozwój potencjału infrastrukturalnego podmiotów wspierających system oświaty i wychowania”. W Domu Edukacji Medialnej odbywają się m.in. spotkania edukacyjne z udziałem młodych ludzi. W ramach funkcjonującego mini-studia nagraniowego są tworzone filmy o charakterze edukacyjnym oraz odbywają się spotkania i wywiady z gośćmi specjalnymi o tematyce edukacyjnej, patriotycznej, historycznej, medialnej i społecznej.