Centrum Edukacji i Mediów poszerza zakres swojego działania, wchodząc w nowy etap rozwoju i definiując na nowo swoją rolę w strukturze Fundacji Edukacji i Mediów. W nowej, docelowej i przewidzianej strategią rozwoju fundacji formule CEiM funkcjonować będzie jako przestrzeń refleksji, wymiany myśli i wspólnego działania na styku edukacji, nauki i mediów. To miejsce, w którym spotykają się różne perspektywy – badawcza, praktyczna i społeczna – po to, by wspólnie budować lepsze zrozumienie współczesnych procesów komunikacyjnych i edukacyjnych.
Centrum ma stać się zapleczem analitycznym, wydawniczym i badawczym Fundacji, wspierającym jej codzienną działalność ekspercką. W jego ramach odbywać się będą dyskusje, debaty, spotkania specjalistów i praktyków, a także prezentacje raportów, analiz i opracowań dotyczących kluczowych zjawisk współczesnego świata mediów, edukacji i komunikacji społecznej. CEiM ma pełnić rolę forum, na którym rodzą się nowe idee i powstają inicjatywy łączące środowiska naukowe, edukacyjne i medialne.
Jednym z pierwszych opracowań wpisujących się w ten model funkcjonowania jest analiza „Sztuczna inteligencja. Prawdziwa zmiana. Jak AI zrewolucjonizuje komunikację społeczną i naukową”, autorstwa prof. UPJPII dr hab. Klaudii Cymanow-Sosin, szefowej zespołu ekspertów Fundacji Edukacji i Mediów (FEiM).
Publikacja ta stanowi pogłębione spojrzenie na szanse i wyzwania, jakie niesie ze sobą rozwój sztucznej inteligencji w obszarze komunikacji społecznej, naukowej i edukacyjnej. Autorka analizuje nie tylko aktualne kierunki rozwoju technologii AI, ale także możliwe scenariusze jej wpływu na sposób, w jaki ludzie uczą się, współpracują i wymieniają informacje. Zwraca uwagę na potrzebę tworzenia nowych modeli współpracy między środowiskiem naukowym, edukacyjnym i medialnym, podkreślając znaczenie odpowiedzialności i refleksyjności w korzystaniu z narzędzi generatywnych.
Prof. Cymanow-Sosin akcentuje również etyczne, kulturowe i społeczne aspekty zmian, jakie niesie ze sobą sztuczna inteligencja – od wyzwań związanych z wiarygodnością informacji, przez redefinicję pracy twórczej, po kształtowanie kompetencji przyszłości. Analiza stanowi inspirujący punkt wyjścia do dalszej debaty o tym, jak zachować równowagę między innowacją a odpowiedzialnością w świecie dynamicznie rozwijających się technologii.
Publikacja jest kolejnym ważnym krokiem w budowie nowego formatu Centrum Edukacji i Mediów FEiM – ośrodka, który łączy badania, praktykę i debatę publiczną w obszarze edukacji medialnej, nowych technologii i odpowiedzialnej komunikacji. Celem Centrum jest nie tylko obserwowanie i opisywanie zmian, lecz także aktywne uczestnictwo w ich kształtowaniu – poprzez współpracę ekspertów, popularyzację wiedzy i wspieranie innowacyjnych inicjatyw edukacyjnych.
Pełna wersja analizy dostępna jest pod linkiem poniżej:
Serdecznie zapraszamy do lektury i do śledzenia kolejnych publikacji CEiM, które już wkrótce będą dostępne w ramach działalności Fundacji Edukacji i Mediów.
/wp./
—
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO1.

Dom Edukacji Medialnej (DEM) to projekt, który został sfinansowany ze środków pochodzących z budżetu państwa (Ministerstwo Edukacji i Nauki) w ramach programu pn. „Rozwój potencjału infrastrukturalnego podmiotów wspierających system oświaty i wychowania”. W Domu Edukacji Medialnej odbywają się m.in. spotkania edukacyjne z udziałem młodych ludzi. W ramach funkcjonującego mini-studia nagraniowego są tworzone filmy o charakterze edukacyjnym oraz odbywają się spotkania i wywiady z gośćmi specjalnymi o tematyce edukacyjnej, patriotycznej, historycznej, medialnej i społecznej.




























