W świecie wirtualnym, gdzie zdaje się królować technologia i dostęp do informacji, niestety, królują również ciemne cienie, których nie możemy ignorować. Przemoc online to rzeczywistość, która zyskuje na sile, a statystyki nie pozostawiają wątpliwości: aż 23% młodych osób doświadcza przemocy w sieci. To alarmujący sygnał, który dotyczy nas wszystkich i wymaga pilnej uwagi.
Społecznościowe media, pozornie przyjazne miejsca do dzielenia się myślami i informacjami, niejednokrotnie stają się areną upokorzeń, oszczerstw i zastraszania. Zaskakujące jest, że aż 22,0% osób cierpi z powodu poniżania, a 22,8% z powodu ośmieszania. To smutne, że młode umysły padają ofiarą takich działań, które pozostawiają trwałe piętno na psychice i samoocenie.
Strach nie jest nam obcy w świecie wirtualnym – 13,4% nastolatków doświadczyło straszenia online. Wyobraź sobie, jak musi być przerażające otrzymać groźbę, nie mając możliwości ucieczki. Dla 10,5% z nas szantażowanie stało się rzeczywistością, a 11,0% musi żyć z nieuchronnym losem podszywania się pod nich. To znacznie więcej niż tylko cyferki – to realne ludzkie emocje i doświadczenia, które wpływają na życie każdej ofiary.
Wyzywanie – to słowo, które rani. Aż 29,7% młodych ludzi spotkało się z obelgami online. Słowa potrafią sprawić ból tak samo, jak ciosy. Co gorsza, 10,2% padło ofiarą rozpowszechniania kompromitujących materiałów, co stanowi naruszenie prywatności i godności.
To fakty, które nie mogą być bagatelizowane ani pominięte. To nasza wspólna odpowiedzialność, aby uczynić internet bezpiecznym miejscem dla wszystkich. Przemoc w sieci nie jest żartem – to problem, który musimy razem rozwiązać. Nie możemy pozwolić, aby te statystyki rosły. Nadszedł czas na działanie, na edukację i na zmianę. Razem możemy stworzyć przestrzeń online, która jest wolna od przemocy, pełna szacunku i zrozumienia. To nasza wspólna misja, nasza wspólna walka, nasza wspólna zmiana. czas na działanie, czas na edukację i zmianę.
___
Partnerem projektu „Szkoła po godzinach” jest Fundacja Empiria i Wiedza.