Przygotowanie, opracowanie i wydanie niniejszej raportu jest częścią realizacji projektu „Szkoła po godzinach”, realizowanego przez naszą fundację od maja br. Jej autorzy to:
dr hab. Klaudia Cymanow-Sosin – doktor habilitowana z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach; prezes Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół UPJPII; adiunkt w Katedrze Mediów i Komunikacji Społecznej. Specjalizuje się w obszarze komunikacji interpersonalnej i neuroscience. Pełniła funkcję kierownika dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach; z-cy dyrektora Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, kierownik kierunku komunikowanie promocyjno-wizerunkowe – reklama, branding, public relations; Wykładowca w UPJPII; MBA – Uniwersytet Rolniczy i na Wydziale Humanistycznym Akademii Górniczo-Hutniczej. Pracuje w obszarze media relations, komunikacji wizerunkowej i public relations oraz edukacji medialnej (kierownik projektu: Edukacja medialna. Zasady funkcjonowania w świecie nowych mediów). Należy sekcji do Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, Komisji Medioznawczej Polskiej Akademii Umiejętności, wiceprzewodnicząca Rady Programowej Radia Kraków, opiekun naukowy Koła Naukowego Komunikacji Wizerunkowej. Prywatnie szczęśliwa żona i spełniona matka czwórki dzieci w wieku licealnym, na etapie szkoły podstawowej, a nawet w wieku niemowlęcym. W wolnych chwilach pasjonuje się muzyką – komponuje, akompaniuje, a przede wszystkim słucha Bacha i Häendla, niekiedy tańczy z córkami lub towarzyszy mężowi i synom w górskich wyprawach.
Patryk Guzda – magister psychologii, doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Kierownik oraz współautor projektów badawczych na temat kontroli poznawczej oraz samoświadomości. Autor publikacji naukowych z zakresu psychologii poznawczej oraz ważnych problemów społecznych. Prywatnie świeżo upieczony mąż i pasjonat futbolu.
Lidia Łuczkiewicz – magister pedagogiki z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Ukończyła studia magisterskie w Wyższej Szkole Filozofi czno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie oraz podyplomowe w Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Zdobywała doświadczenie zawodowe jako wolontariusz w Peru, gdzie prowadziła zajęcia w świetlicy środowiskowej dla dzieci i młodzieży ze slumsów. Pracowała także m.in. w Domu Dziecka im. Św. Ludwiki w Krakowie. Obecnie jest pedagogiem w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych im. Mikołaja Kopernika w Kalwarii Zebrzydowskiej. Prywatnie żona i matka trójki dzieci. Amator pieszych wędrówek i dobrej muzyki.
O. dr Marcin Ciechanowski – paulin, podprzeor Jasnej Góry, absolwent teologii na Wydziale Teologicznym Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie i doktor nauk o komunikacji społecznej i mediach, specjalista w zakresie duchowego wymiaru mediów, w tym ewangelizacji za pośrednictwem środków społecznego przekazu, egzorcysta archidiecezji częstochowskiej, rekolekcjonista, duszpasterz domu dla upośledzonych chłopców. Prowadził zajęcia w szkole podstawowej, średniej, a obecnie jest wykładowcą akademickim. Znawca Słowa Bożego i pism ojców Kościoła, muzyk (organista, akompaniator i kompozytor). Redaktor Radia „Jasna Góra”, autor tekstów naukowych i popularnonaukowych, prowadzący i gość religijnych programów telewizyjnych i audycji radiowych (gospodarz audycji „Przez uszy do duszy” i autorskiego kanału na platformie YouTube: https://www.youtube.com/ channel/UCFqeH0PBFdA4mAIJ4u6ZGbw). Autor poczytnych książek, w tym: „Jak modlitwą obudzić głód ducha”, czy „Rekolekcji anielskich”, które doczekały się wersji audiobooka, a w zakresie publikacji naukowych, od 2019 autor artykułów naukowych, w pismach „Studia de Cultura”, „Teologia i moralność” międzynarodowym czasopiśmie „Medialingwistyka”, czy serii Etyka Mediów oraz książce „Aeropagi XX i XXI wieku”. Aktywny ewangelizator, szczególnie zainteresowany kondycją i wartościami przekazywanymi w komunikacji bezpośredniej i mediach.
dr Marta Prucnal-Wójcik – doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Badań Nad Rodziną Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie; absolwentka prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka artykułów naukowych z dziedziny ochrony praw dziecka i rodziny, publikowanych w kraju i za granicą (Cambridge, Oxford); laureatka Nagrody im. Stanisława Kutrzeby w dziedzinie ochrony praw człowieka; stypendystka Instytutu Maxa Plancka Publicznego Prawa Porównawczego i Prawa Międzynarodowego w Heidelbergu; laureatka nagrody Rzecznika Praw Dziecka za najlepszą pracę doktorską dotyczącą problematyki praw dziecka; członek Komisji Kodyfi kacyjnej Prawa Rodzinnego przy Rzeczniku Praw Dziecka RP w latach 2013-2018; członek komitetu redakcyjnego czasopisma naukowego Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie „Horyzonty Wychowania”. Prywatnie żona i matka.
Katarzyna Wojnowska – nauczycielka religii w przedszkolu, szkole podstawowej, w przeszłości także w gimnazjum. Ukończyła teologię w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Obecnie pracuje w SP nr 55 w Krakowie. Ma doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą wymagającą edukacji włączającej. Zaangażowana w stowarzyszeniach i grupach wsparcia dla matek i rodzin. Prywatnie matka czwórki dzieci. Pasjonuje się kulinariami i dekoracją wnętrz.
Dorota Szczęsny – magister pedagogiki z kierunkiem resocjalizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim, wieloletni kurator zawodowy sądu rodzinnego, aktualnie w stopniu kuratora specjalisty, kierownik ośrodka kuratorskiego dla młodzieży. Absolwentka Studium Teologii Rodziny UP JPII oraz Studium Wychowania Prorodzinnego Akademii Pedagogicznej. Brała udział w wielu szkoleniach z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, uzależnień, pomocy dzieciom, członek zespołów interdyscyplinarnych. Prywatnie żona i matka dwójki nastolatków. W wolnych chwilach uprawia narciarstwo, piesze wędrówki, a także angażuje się w pomoc osobom potrzebującym, m.in. wspiera młodzież i małżeństwa, prowadząc kursy i organizując spotkania integracyjne.
dr inż. Piotr Cymanow, MBA – z-ca kierownika Katedry Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, adiunkt na Wydziale Rolniczo-Ekonomicznym URK. Wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, oraz studiach Master of Business Administration URK, absolwent pierwszej edycji. W swoich badaniach koncentruje się na problematyce zarządzania przedsiębiorstwem, efektywności funkcjonowania banków w systemie fi nansowym, rozwoju lokalnym i regionalnym oraz zagadnieniach związanych z rynkiem nieruchomości. Jest autorem ponad 80 publikacji naukowych (w tym 3 monografi i autorskich), promotorem kilkudziesięciu prac dyplomowych. Zainteresowania: zarządzanie spółkami kapitałowymi, turystyka górska, sztuka ogrodnicza, motoryzacja.
Partnerem projektu „Szkoła po godzinach” jest Fundacja Empiria i wiedza, organizatorem Fundacja Edukacji i Mediów. Wydawnictwo powstało we współpracy z Domem Edukacji Medialnej.
Raport w wersji elektronicznej można pobrać tutaj:
Publikacja – Szkoła po godzinach. Jaka powinna być nowoczesna edukacja