Nadchodzą istotne zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego – zespół ekspertów powołany przez Ministerstwo Edukacji i Ministerstwo Sportu pracuje nad reformą, która ma zainspirować młodych ludzi do aktywnego trybu życia. Co to oznacza dla uczniów? Poznaj szczegóły!
Nowa podstawa programowa z WF-u – planowane zmiany i cele
We wtorek, 12 listopada Ministerstwo Edukacji i Ministerstwo Sportu ogłosiły start prac nad nową podstawą programową z wychowania fizycznego. Projekt, którego liderką została ministra edukacji Barbara Nowacka, zyskał wsparcie zespołu złożonego z nauczycieli WF-u, trenerów i znanych sportowców. Głównym celem jest stworzenie programu, który będzie nie tylko nowoczesny i angażujący, ale również zmotywuje uczniów do regularnej aktywności fizycznej.
Ministra Nowacka podkreślała, że zmiany są niezbędne, ponieważ „z informacji resortu wynika, że coraz więcej osób nie chce ćwiczyć.” Nowa podstawa ma na celu poprawę sprawności fizycznej młodzieży, co ma szczególne znaczenie w kontekście alarmujących wyników badań wskazujących na spadek kondycji młodych ludzi. Oczekuje się, że pierwsze konsultacje publiczne dotyczące programu ruszą w lutym, a wprowadzenie nowego programu nastąpi we wrześniu 2025 roku.
Kto stoi za przygotowaniem nowej podstawy programowej?
Aby stworzyć atrakcyjny i skuteczny program, do pracy nad nim zostali zaproszeni zarówno nauczyciele WF-u, jak i eksperci oraz sportowcy z imponującym dorobkiem zawodowym. W zespole znaleźli się m.in. Karol Czyż – trener młodzieżowej reprezentacji Polski w rugby, Monika Pyrek – wybitna lekkoatletka, oraz mistrzyni olimpijska Otylia Jędrzejczak. Jak zapewnia Nowacka, dzięki różnorodnemu doświadczeniu członków zespołu możliwe będzie opracowanie nie tylko nowoczesnej podstawy programowej, ale także praktycznych rekomendacji dla nauczycieli.
„Zależy nam, by polska młodzież była zdrowa, żeby się ruszała, żeby miała jak największą sprawność fizyczną,” podkreśla Nowacka. Wskazuje również, że obecne programy WF-u są mało atrakcyjne, co zniechęca młodzież do uczestnictwa. Dlatego nowa podstawa będzie kładła nacisk na rozwijanie praktycznych umiejętności oraz wprowadzenie elementów edukacji zdrowotnej. Planowane jest również dostosowanie programu do potrzeb uczniów o różnym stopniu sprawności i kondycji.
Jakie zmiany czekają lekcje WF-u?
Nowa podstawa programowa ma przewidywać nie tylko klasyczne zajęcia sportowe, ale również elementy edukacji zdrowotnej oraz umiejętności, które młodzi ludzie będą mogli stosować na co dzień. Działania te mają na celu położenie nacisku na rozwój motoryki, zdrowego stylu życia i ogólnej sprawności fizycznej, co pozwoli przeciwdziałać spadkowi aktywności ruchowej. Przewodnicząca zespołu, dr Zuzanna Mazur, zaznacza, że nowy program będzie oparty na prostych i łatwych do zrozumienia zasadach. „Na pewno zadbamy o to, by znalazły się tam podstawowe umiejętności ruchowe, położymy na to nacisk,” zapewnia Mazur. Minister sportu, Sławomir Nitras, dodaje, że zmiany obejmą również samo postrzeganie WF-u, który powinien być traktowany na równi z innymi przedmiotami. Nitras podkreślał, że „umiejętności ruchowe nie są mniej ważne niż wiedza i umiejętności z innych dziedzin.” Według nowych założeń lekcje WF-u mają być bardziej elastyczne, a także bardziej dostosowane do realnych potrzeb i zainteresowań uczniów. Nowacka zapowiada, że zależy jej na stworzeniu lekcji „jak najfajniejszych”, aby uczniowie chętniej w nich uczestniczyli i z większą radością podejmowali aktywność fizyczną.
Eksperci od WF-u i sportu w zespole Nowackiej
W skład zespołu wchodzą specjaliści zarówno z zakresu nauczania, jak i sportu, którzy posiadają ogromne doświadczenie i pasję do promowania aktywności fizycznej. Poza wspomnianymi już Moniką Pyrek i Otylią Jędrzejczak, w skład zespołu weszli również m.in. Piotr Wróblewski – doradca metodyczny oraz Maciej Tauber – członek Rady ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej. Udział takich osobistości ma zapewnić, że nowy program będzie zarówno merytorycznie wartościowy, jak i dostosowany do współczesnych potrzeb i wyzwań.
Agnieszka Kwiecień, jedna z nauczycielek zaangażowanych w pracę nad projektem, zauważa, że „szkoła może być jednym z tych miejsc, gdzie młodzież może zakochać się w sporcie.” Nowy program ma pozwolić nauczycielom na większą swobodę i kreatywność w prowadzeniu zajęć, co zwiększy ich atrakcyjność i dostosuje do różnych poziomów zaawansowania uczniów.
Co nowa podstawa programowa oznacza dla uczniów?
Nowy program WF-u to nie tylko zmiana w treściach nauczania, ale także szansa na bardziej wszechstronny rozwój uczniów. Dzięki większemu naciskowi na umiejętności praktyczne i zdrowy tryb życia młodzież może zyskać lepsze podstawy do aktywności fizycznej w dorosłym życiu. Dla uczniów, którzy dotąd unikali zajęć WF-u, planowane zmiany mogą stanowić bodziec do większego zaangażowania się w sport.
„Zależy nam, by młodzież ćwiczyła i była aktywna,” mówi Nowacka. Dlatego też reforma ma na celu pokazanie młodym ludziom, że WF to coś więcej niż tylko wykonywanie ćwiczeń, to szansa na rozwijanie umiejętności, które mogą być przydatne w przyszłości.
Reforma podstawy programowej z wychowania fizycznego to krok w stronę zdrowszej, bardziej aktywnej i świadomej swojego ciała młodzieży. Prace zespołu ekspertów pod kierunkiem Barbary Nowackiej wskazują, że lekcje WF-u mogą stać się miejscem nie tylko nauki ruchu, ale i czerpania radości z aktywności fizycznej. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowa podstawa programowa wejdzie w życie we wrześniu 2025 roku, a polska młodzież będzie miała okazję korzystać z atrakcyjnych i nowoczesnych zajęć sportowych.
/PK-P/
Fot: Freepik
—
Materiał powstał w ramach realizacji zadania „Centrum Edukacji i Mediów – Dom Edukacji Medialnej”. Działanie sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO1.
—
Dom Edukacji Medialnej (DEM) to projekt, który został sfinansowany ze środków pochodzących z budżetu państwa (Ministerstwo Edukacji i Nauki) w ramach programu pn. „Rozwój potencjału infrastrukturalnego podmiotów wspierających system oświaty i wychowania”. W Domu Edukacji Medialnej odbywają się m.in. spotkania edukacyjne z udziałem młodych ludzi. W ramach funkcjonującego mini-studia nagraniowego są tworzone filmy o charakterze edukacyjnym oraz odbywają się spotkania i wywiady z gośćmi specjalnymi o tematyce edukacyjnej, patriotycznej, historycznej, medialnej i społecznej.