Jesteś tutaj:
Kategorie

Kim dzieci chcą być w przyszłości? Marzenia i ambicje najmłodszego pokolenia

Child filming video with phone on tripod stabilizer for her newly opened online channel, talking with viewers. Kid telling audience her name and what topics she wishes to explore in future clips

Kim dzieci marzą zostać, gdy dorosną? Sprawdź, jakie zawody i technologie inspirują najmłodszych oraz co to mówi o naszej przyszłości.Czy Twoje dziecko chce zostać YouTuberem, programistą, a może wynalazcą robotów? Poznaj marzenia dzieci o przyszłości – ich wybory mogą Cię zaskoczyć!

 

Kiedyś dzieci marzyły o pracy strażaka, lekarza czy nauczycielki. Dziś te tradycyjne zawody wciąż pojawiają się w dziecięcych wyobrażeniach, ale rosnąca popularność nowych technologii sprawia, że młodzi ludzie coraz częściej kierują się w stronę innowacyjnych profesji. Internet, media społecznościowe i nowe możliwości zarabiania przekształcają dziecięce aspiracje, kreując zupełnie nowe wyobrażenie o pracy.
Co to oznacza dla przyszłości rynku pracy i społeczeństwa? Spójrzmy, jak najmłodsze pokolenie postrzega swoją przyszłość zawodową.

Dzieci chcą być przedsiębiorcami

Według najnowszych badań aż 81% dzieci chciałoby w przyszłości prowadzić własną firmę lub pracować na własny rachunek. Tylko niewielki odsetek – 11% – rozważa pracę dla kogoś innego. To jasno pokazuje, że młodzi ludzie od najmłodszych lat cenią niezależność i możliwość realizowania własnych pomysłów. Dlaczego przedsiębiorczość zyskuje w oczach dzieci?

• Inspiracja influencerami: Wzorce sukcesu, takie jak YouTuberzy czy TikTokerzy, pokazują dzieciom, że praca może być twórcza, niezależna i dochodowa.
• Technologia daje możliwości: Internet pozwala dzieciom nie tylko odkrywać nowe ścieżki kariery, ale też zarabiać – już teraz 65% dzieci zdobywa swoje pierwsze pieniądze, często korzystając z narzędzi online.
• Poczucie kontroli: Własna działalność oznacza, że to one same mogą decydować, jak i kiedy pracować.

Wspieranie tych aspiracji może przynieść w przyszłości ogromne korzyści. Kreatywne, przedsiębiorcze jednostki nie tylko napędzają gospodarki i wprowadzają innowacje, ale także wyznaczają nowe kierunki rozwoju. Ich inicjatywy mogą prowadzić do przełomowych zmian w różnych branżach, a także inspirować kolejne pokolenia do działania. Jeśli dzieci będą miały odpowiednie wsparcie, ich marzenia o niezależności mogą stać się motorem napędowym gospodarki i społeczeństwa w przyszłości.

Praca w cyfrowym świecie: jak technologia kształtuje aspiracje dzieci

Dzieci dorastają w świecie, w którym technologia jest obecna na każdym kroku. Dlatego nie dziwi fakt, że ich marzenia zawodowe coraz częściej wiążą się z mediami społecznościowymi, tworzeniem treści online czy programowaniem. Badania pokazują, że aż 76% młodych ludzi wykorzystuje technologie w swoich pierwszych doświadczeniach zarobkowych. Wykorzystują je głównie w takich obszarach jak:

• Media społecznościowe: Tworzenie treści na TikToku, YouTube czy Instagramie to nie tylko zabawa, ale też potencjalny sposób na zarabianie.
• Sprzedaż online: Internetowe platformy sprzedażowe, takie jak Vinted czy Allegro, umożliwiają dzieciom sprzedaż niepotrzebnych rzeczy, ucząc jednocześnie podstaw handlu i zarządzania pieniędzmi.
• Komunikacja: Nowoczesne aplikacje ułatwiają dzieciom współpracę i naukę umiejętności, które mogą przydać się w przyszłej pracy.

Warto zauważyć, że młodzi ludzie dwa razy częściej zdobywają wiedzę o finansach z internetu niż z tradycyjnych źródeł, takich jak książki. To pokazuje, jak kluczowe jest rozwijanie umiejętności cyfrowych od najmłodszych lat. Zrozumienie, jak korzystać z nowoczesnych technologii, staje się podstawą edukacji finansowej, kreatywnego myślenia i budowania kariery. Jeśli nauczymy dzieci odpowiedzialnego i efektywnego korzystania z zasobów internetu, zwiększymy ich szanse na sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie.

Marzenia o technologiach przyszłości

Dzieci nie tylko widzą technologię jako narzędzie do pracy, ale też marzą o jej dalszym rozwoju. Ich pomysły na przyszłość pełne są kreatywnych wynalazków, które mają ułatwiać życie i rozwiązywać problemy.
Wśród najczęściej wymienianych przez dzieci innowacji znalazły się:

• Roboty i automatyka: Młodzi chcieliby, aby roboty wyręczały ich w codziennych obowiązkach, takich jak sprzątanie czy odrabianie lekcji.
• Urządzenia medyczne: Wizje takie jak „zegarek alarmujący o chorobach” czy „bransoletka rozpoznająca kłamstwo” pokazują, jak ważne jest dla nich zdrowie i bezpieczeństwo.
• Zaawansowana komunikacja: Marzenia o aparacie tłumaczącym każdy język czy pierścieniu pełniącym funkcję telefonu ukazują, że dzieci postrzegają technologię jako sposób na zbliżenie ludzi.

Dzięki takim pomysłom możemy lepiej zrozumieć, jakie potrzeby i wartości kierują najmłodszymi. To także wskazówka dla firm, by tworzyć innowacje, które sprostają tym oczekiwaniom. Wspieranie kreatywnych idei młodych ludzi może otworzyć nowe ścieżki rozwoju technologicznego, a także pomóc budować społeczeństwo bardziej zorientowane na potrzeby człowieka. Zrozumienie tych wizji jest kluczowe dla projektowania przyszłości, w której technologia staje się narzędziem wspierającym każdy aspekt naszego życia.

Marzenia dzieci o przyszłości dają nam wgląd w to, jak świat może wyglądać za kilkanaście lat. Niezależność, kreatywność i odważne pomysły – te cechy najmłodszych inspirują i zachęcają do myślenia o przyszłości pełnej możliwości.
Rodzice, nauczyciele i firmy powinni wspierać dzieci w rozwijaniu ich pasji i umiejętności. Zrozumienie ich wizji świata to klucz do budowania lepszej, bardziej innowacyjnej rzeczywistości.

 

 

/PK-P/

Fot: Freepik

Źródło: „Pokolenie Alfa oczekuje świata pełnej wygody” zrealizowanego przez przez Opinium na zlecenie Visa.

 

Materiał powstał w ramach realizacji zadania „Centrum Edukacji i Mediów – Dom Edukacji Medialnej”. Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO1.


Dom Edukacji Medialnej (DEM) to projekt, który został sfinansowany ze środków pochodzących z budżetu państwa (Ministerstwo Edukacji i Nauki) w ramach programu pn. „Rozwój potencjału infrastrukturalnego podmiotów wspierających system oświaty i wychowania”. W Domu Edukacji Medialnej odbywają się m.in. spotkania edukacyjne z udziałem młodych ludzi. W ramach funkcjonującego mini-studia nagraniowego są tworzone filmy o charakterze edukacyjnym oraz odbywają się spotkania i wywiady z gośćmi specjalnymi o tematyce edukacyjnej, patriotycznej, historycznej, medialnej i społecznej.

Odkryj więcej interesujących informacji