Jesteś tutaj:
Kategorie

Jak uczniowie obchodzili Święto Niepodległości w 2024 roku? Nowe pomysły na świętowanie w szkole

Right next to the Polish flags flying in the wind stands a soldier in full uniform. He is on guard during the ceremony.

Święto Niepodległości obchodzone w szkołach to często okazja do refleksji i upamiętnienia przeszłości. W 2024 roku wiele szkół postanowiło zerwać z klasycznymi akademiami, proponując nowoczesne, kreatywne zajęcia jak patriotyczne escape roomy czy spotkania z historykami. Jak uczniowie reagują na te zmiany i co przynoszą nowe formy świętowania?

 

Obchody Narodowego Święta Niepodległości w szkołach mają swoją długą tradycję, jednak w ostatnich latach zauważalnie się zmieniają. Dotychczasowe uroczyste akademie i recytacje wierszy są coraz częściej zastępowane przez bardziej aktywne formy upamiętniania, które angażują uczniów i pomagają im lepiej zrozumieć znaczenie tego ważnego dnia. W 2024 roku wiele szkół zdecydowało się na wprowadzenie innowacyjnych metod, takich jak patriotyczne escape roomy czy warsztaty plastyczne, które nie tylko uczą historii, ale też zachęcają do współpracy i pogłębiania wiedzy o Polsce. Przyjrzyjmy się, jak w tym roku uczniowie w polskich szkołach obchodzili Święto Niepodległości.

 

Zamiast akademii – nowe formy upamiętnienia

 

W przeszłości obchody Święta Niepodległości w szkołach opierały się głównie na akademiach i oficjalnych wystąpieniach. Wiersze patriotyczne, śpiewy, odczyty historyczne – to klasyka, która jednak, jak przyznają sami uczniowie, często bywała dla nich nudna i niezrozumiała. W 2024 roku wiele szkół postanowiło zmienić tę formę, proponując zajęcia bardziej dynamiczne, nastawione na aktywny udział uczniów.
Jednym z najciekawszych pomysłów były patriotyczne escape roomy – specjalne pokoje zagadek, w których uczniowie musieli rozwiązywać różne łamigłówki historyczne. Zamiast biernie słuchać wykładów, młodzież miała okazję aktywnie uczestniczyć w grze, której celem było odnalezienie „klucza do niepodległości”. Zadania związane z symbolami narodowymi, fragmentami hymnu czy sławnymi postaciami historycznymi wymagały od uczestników nie tylko wiedzy, ale i logicznego myślenia. Takie podejście sprawiło, że uczniowie chętnie angażowali się w świętowanie i lepiej rozumieli znaczenie tego dnia.

 

Escape room jako lekcja historii – angażujące zadania dla młodzieży

 

Escape room z okazji Święta Niepodległości stał się przebojem w wielu szkołach w 2024 roku. Tego typu zajęcia polegają na zamknięciu grupy uczniów w specjalnie zaaranżowanej sali, z której muszą „wydostać się”, rozwiązując przygotowane przez nauczycieli zadania. W szkołach nie chodziło oczywiście o fizyczne zamykanie drzwi, ale o stworzenie atmosfery zagadki i przygody, która pobudzi wyobraźnię i zapał do współpracy.
Do najpopularniejszych zadań należały: rozwiązywanie krzyżówek patriotycznych, uzupełnianie brakujących wersów w hymnie narodowym, czy wymienianie symboli narodowych i znanych Polaków. W niektórych szkołach ukryto zadania w różnych miejscach, jak tablice korkowe czy dekoracje w barwach narodowych, co dodatkowo uatrakcyjniło grę. Uczniowie działali w grupach, dzięki czemu mieli okazję do współpracy i wykorzystywania różnych umiejętności – jedni lepiej radzili sobie z historycznymi łamigłówkami, inni z zadaniami kreatywnymi.

Podczas takiej gry młodzież mogła poczuć się częścią historii, a także lepiej zrozumieć, dlaczego Święto Niepodległości to tak ważne wydarzenie. Zadania były dopasowane do wieku uczniów, więc zarówno młodsze, jak i starsze klasy mogły znaleźć coś dla siebie. Dodatkowo nauczyciele zaaranżowali sale, używając flag i kotylionów, co pozwoliło jeszcze bardziej wczuć się w patriotyczną atmosferę.

 

Spotkania z gośćmi i praktyczne warsztaty

 

Kolejną innowacją w obchodach Święta Niepodległości w szkołach było zapraszanie specjalnych gości – historyków, kombatantów, a nawet lokalnych społeczników. Tego typu spotkania pozwoliły uczniom usłyszeć o wydarzeniach historycznych nie z podręczników, lecz z relacji osób, które pasjonują się historią lub brały udział w istotnych momentach z przeszłości. Takie opowieści, pełne emocji i osobistych doświadczeń, przyciągały uwagę uczniów znacznie bardziej niż suche fakty z lekcji historii.
Po spotkaniach uczniowie uczestniczyli w warsztatach praktycznych, na których wykonywali kotyliony, malowali plakaty i ozdabiali sale symbolami narodowymi. Dzięki temu Święto Niepodległości stało się dniem nie tylko wspomnień, ale i kreatywnej pracy, która podkreślała znaczenie symboliki narodowej i integrowała społeczność szkolną. Dodatkowo, nauczyciele przeprowadzali krótkie quizy dotyczące historii Polski, a nawet dyktanda tematyczne, które pozwalały uczniom sprawdzić swoją wiedzę w praktyce. To połączenie teorii z praktycznymi zadaniami sprawiło, że uczniowie z większym zaangażowaniem podchodzili do obchodów.

Wprowadzenie nowych form obchodów Święta Niepodległości w szkołach w 2024 roku to sposób na lepsze zrozumienie historii przez młode pokolenie. Escape roomy, warsztaty i spotkania z historykami pozwoliły uczniom poczuć, że niepodległość to nie tylko abstrakcyjny termin, ale wartość, którą należy pielęgnować i o której warto rozmawiać. Dzięki bardziej angażującym formom świętowania młodzież miała szansę zrozumieć, dlaczego 11 listopada jest dla Polski dniem tak ważnym. Nowoczesne podejście do tradycji pokazuje, że historia może być nie tylko nauką, ale i przygodą, która uczy, jak szanować przeszłość i cenić teraźniejszość.

 

 

/PK-P/
Fot: Freepik

 

Materiał powstał w ramach realizacji zadania „Centrum Edukacji i Mediów – Dom Edukacji Medialnej”. Działanie sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO1.


Dom Edukacji Medialnej (DEM) to projekt, który został sfinansowany ze środków pochodzących z budżetu państwa (Ministerstwo Edukacji i Nauki) w ramach programu pn. „Rozwój potencjału infrastrukturalnego podmiotów wspierających system oświaty i wychowania”. W Domu Edukacji Medialnej odbywają się m.in. spotkania edukacyjne z udziałem młodych ludzi. W ramach funkcjonującego mini-studia nagraniowego są tworzone filmy o charakterze edukacyjnym oraz odbywają się spotkania i wywiady z gośćmi specjalnymi o tematyce edukacyjnej, patriotycznej, historycznej, medialnej i społecznej.

Odkryj więcej interesujących informacji